Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. 

| Meer informatie

Sluiten

Steeds meer mensen willen hun zorg zelf organiseren

Wie hulp nodig heeft, moet vanaf dit jaar eerst in de eigen familie- of vriendenkring op zoek naar ondersteuning. Mantelaar is een van de vele bedrijven die hierop inspringt, door geneeskundestudenten in te zetten voor zorg en gezelschap. Wat zijn de plussen en minnen van ‘betaalde mantelzorg’?

Titiaan Zwart van Mantelaar: ‘Steeds meer mensen willen hun zorg zelf organiseren.’

‘De overheid doet een groter beroep op mantelzorgers, omdat de zorg onbetaalbaar dreigt te worden. In principe is daar niets op tegen, maar onze maatschappij is er niet meer op ingericht om al die taken over te nemen. De meeste mensen hebben een drukke baan en volwassen kinderen wonen niet meer in hetzelfde dorp als hun ouders, zoals vroeger. Ook moet een steeds grotere groep de zorg voor kleine kinderen combineren met zorg voor ouders. Nu al voelt een flink deel van de mantelzorgers zich overbelast. Dat zal alleen maar toenemen, als er niets gebeurt.’

‘Daarom hebben we de Mantelaar opgericht: om mantelzorgers te ondersteunen. De medische studenten die via ons werken, doen dat niet louter voor het geld. Ze willen er ook van leren en zijn maatschappelijk betrokken. Ze hebben affiniteit met de zorg en hebben tijdens hun studie een verpleeghuisstage gevolgd, waardoor ze ook ervaren zijn met verzorgende taken. Wat zij doen is hetzelfde als wat mantelzorgers doen: huishoudelijke klussen, mensen onder de douche helpen, steunkousen aantrekken, meegaan naar het ziekenhuis. Onze dienstverlening wordt vaak betaalde mantelzorg genoemd, maar dat is een verkeerde term. Mantelzorg is wezenlijk iets anders. Wij leveren diensten die je inkoopt, met een begin- en een eindtijd.’

‘Steeds vaker worden we rechtstreeks gevraagd door mensen die zelf hulp nodig hebben. Niet iedereen voelt zich er prettig bij om hulp aan familie of vrienden te vragen. Mensen die ons bellen willen niet afhankelijk zijn, ze willen de relatie met hun kinderen goed houden en de hulp zelf organiseren. Ook vinden ze het leuk om een band op te bouwen met een jong iemand. Bij ons krijgen mensen steeds dezelfde persoon over de vloer. Het is geen stopwatch-zorg van 5 minuten stofzuigen, 3 minuten aankleden en hup weer weg. Onze studenten hebben ook tijd voor een praatje, een kopje thee of een wandeling. In die zin doen we ook iets tegen eenzaamheid. We besteden veel aandacht aan een goede match: we selecteren studenten die dezelfde interesses hebben en in de buurt wonen, zodat er echt een band kan ontstaan. Het grote voordeel is ook dat hulpvragers hun student kunnen laten komen op tijdstippen dat het hun uitkomt: daar maken ze samen afspraken over.’

‘Alle studenten worden door ons gescreend, ze krijgen een intakegesprek en een korte cursus om problemen snel te signaleren. Daarna kijken we twee maanden over hun schouder mee. We krijgen heel veel aanmeldingen, zodat we de besten kunnen kiezen. Omdat we met studenten werken, is onze zorg heel betaalbaar: € 17,50 per uur. Dat komt ook omdat ze alle afspraken zelf regelen, dat scheelt enorm veel geld. Misschien kan niet iedereen ons uurtarief betalen, maar voor een heel grote groep is het geen enkel probleem. Bovendien worden we in zeventig procent van de gevallen ingeschakeld door de kinderen, die dan ook vaak de kosten betalen.’

‘Voor sommige mensen voelt het misschien nog raar om te betalen voor de zorg voor ouders en geliefden. In de toekomst zal dat steeds normaler worden. Het doet me soms zeer wat ons in de schoenen wordt geschoven: we zouden cowboys in de zorg zijn, die alleen maar een gat in de markt zien. Dat is pertinent niet waar. We zijn Mantelaar gestart uit sociale overwegingen: goede zorg bieden tegen een betaalbare prijs. Ja, we zijn een commercieel bedrijf, maar wat is daar mis mee? Natuurlijk, in de ideale maatschappij zorgen we belangeloos voor elkaar. Maar zo zit de wereld niet in elkaar, we zijn individualistisch geworden. Wij proberen de gevolgen daarvan te verzachten. Organisaties van vrijwilligers en mantelzorgers zouden ons moeten omarmen in plaats van steeds met kritiek te komen.’

Titiaan Zwart (32jr) was tijdens en na zijn studie psychologie in diverse klinieken werkzaam, maar vond dat er teveel op productie gestuurd werd en de zorg op de tweede plaats kwam. Dat viel hem zo tegen dat hij voor een andere carrière koos: als consultant. In de consultancy miste hij weer heel erg de ideologie in zijn werk. In (2013) richtte hij Mantelaar op om problemen in de zorg aan te pakken.

Liesbeth Hoogendijk, directeur van Mezzo, de landelijke vereniging van mantelzorgers en vrijwilligerszorg. ‘Het gevaar dat er een tweedeling ontstaat.’

‘Wij hebben niets tegen initiatieven als Mantelaar, die zorg en gezelschap tegen betaling bieden. Ze voorzien in een behoefte. Waar we moeite mee hebben is dat dit soort commerciële bedrijven hun diensten omschrijven als mantelzorg. Hun startpunt is fundamenteel anders: ze doen het om er geld aan te verdienen. Ook hun betrokkenheid is heel anders dan die van mantelzorgers. Als de betaalde uren om vier uur op zijn, gooien ze om vijf over vier de deur achter zich dicht. Mantelzorgers verlenen zorg vanuit emotionele betrokkenheid met hun kind, partner of ouder. Dat is zorg die niet ophoudt, waarbij het heel moeilijk is om grenzen te stellen en er los van te komen.’

‘Iets anders is dat niet iedereen deze diensten kan betalen. Ook is lang niet iedereen in staat om zorg en begeleiding zelf te organiseren. Het gevaar is dat er een tweedeling ontstaat. Dat is onze grootste zorg. We krijgen nu al signalen van mensen die te maken krijgen met een stapeling van kosten. Mensen met chronische ziektes en weinig inkomen, die niemand hebben om op terug te vallen.’

‘Wij zijn bang dat dit soort initiatieven gemeentes legitimeren om te korten op zorg en ondersteuning. Dat ze zeggen: “Als de mantelzorg u te zwaar wordt, dan heeft u hier de adressenlijst waar u hulp kunt inkopen. U heeft een leuk huis, dus wij hoeven niets te doen.” We hebben in dit land afgesproken dat gemeentes een zorgplicht hebben, zíj moeten met een goed aanbod komen, zodat mensen het zo lang mogelijk thuis kunnen redden. Daar betalen we met zijn allen belasting voor. Als mensen daarnaast extra zorg willen inkopen, bijvoorbeeld omdat ze graag willen dat hun moeder vaker buitenkomt, is dat natuurlijk prima. Maar ze moeten zèlf die keuze kunnen maken.’

‘Ook is het de vraag of zorg en gezelschap inkopen bij dit soort bedrijfjes de beste oplossing is voor mantelzorgers. Heel veel mantelzorgers voelen zich niet overbelast door het zorgen, maar omdat ze gemangeld worden door alle instanties waarmee ze te maken krijgen. Ze worden geconfronteerd met onbegrijpelijke regels en protocollen, met de thuiszorg die niet komt op momenten dat ze het hardst nodig is, met verpleeghuizen die geen goede zorg leveren. Laten we eerste maar eens regelen dat die gewone zorg verbetert, voordat je mensen zelf allerlei diensten laat inhuren. En maak goede afspraken met werkgevers. Als het normaal wordt dat mantelzorgers af en toe wat later beginnen omdat ze met hun vader naar het ziekenhuis moeten, zou dat enorm helpen.’

Onze vrijwilligers zien dat de hulpvragen steeds complexer worden. Dan heb ik het over mensen met dementie of psychische problemen, over vereenzaamde mensen die niet zo’n hoge aaibaarheidsfactor meer hebben. Kunnen studenten die een tientje per uur verdienen de moeilijke mensen ook helpen? Of haken ze na een tijdje af? Ik vraag me ook af of betaald gezelschap helpt tegen eenzaamheid. Mijn gezonde verstand zegt dat daarvoor je beter vrijwilligers kunt inschakelen, die echt een verbinding aangaan met mensen.’

Liesbeth Hoogendijk (51) is directeur van Mezzo, de Landelijke Vereniging voor Mantelzorg en Vrijwilligerszorg. Eerder was ze directeur van Handjehelpen in Utrecht - een organisatie voor vrijwillige thuishulp – en bestuurslid van Mezzo. Daarnaast is ze zelf ook mantelzorger.

Over

Diensten

Onze studenten bieden u integrale hulp. Ze helpen bij het opstaan, het aantrekken van de steunkousen en bij het naar de wc gaan. Of ze gaan mee voor een ommetje of naar het museum. U zegt het maar.

Hoe

Werkt het?

We komen voor een vrijblijvende en persoonlijke intake bij u (of uw ouder) thuis, om met u de student te vinden die het beste bij u of uw ouder past. Bekijk onze werkwijze.

Wat

Kunt u verwachten?

Kijken naar wat er nog kan en niet naar wat er niet meer lukt.

Bekijk onze

Tarieven

Mantelaar bemiddelt tegen scherpe tarieven.

Interesse?

Neem contact op

Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken, neem dan gerust contact met ons op. Wij zijn elke werkdag van 09.00 tot 17.30 bereikbaar op 085 - 0643030.

U bevindt zich hier: