Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. 

| Meer informatie

Sluiten
Door Titiaan Zwart op 13 September, 2019

Zorgen zonder stopwatch

Volgens het NRC en Medisch Contact starten er jaarlijks 49.000 studenten met een studie in de gezondheidszorg op de Nederlandse Hogescholen en 28.000 met een universitaire gezondheidsstudie. Deze studenten hebben affiniteit met de zorg. Ze zijn betrokken en hebben meestal voor hun studie gekozen om écht voor een ander te kunnen zorgen. Deze motivatie moeten we vanaf het begin borgen door ze vroegtijdig in contact te brengen met cliënten, zonder stopwatch.

De zorgstudie

Veel zorgstudenten komen pas laat of weinig in aanraking met de praktijk gedurende hun studie. Bij universitaire opleidingen krijgen studenten de eerste drie jaar (de bachelorfase) zelfs alleen maar theorie, over ziektebeelden en casuïstiek. Bij HBO opleidingen lopen studenten vanaf het eerste jaar al wel een paar weken stage, maar zonder echte diepgang. Wij kwamen erachter dat er behoefte was aan meer praktijkervaring en de vrije keuze hierin.

Werken met een stopwatch

Studenten die een bijbaan in de reguliere zorg hadden om extra praktijkervaring op te doen, zagen dat de zorgverleners met wie ze samenwerkten weinig tijd hadden voor persoonlijk contact met de cliënten. Het was alsof ze werkten met een stopwatch. Ongeveer 5 minuten voor de ene medische handeling, 8 minuten voor de andere en dan moest de zorgverlener weer door naar de volgende cliënt. Hoe kunnen we voorkomen dat ‘zorgen voor een ander’ als een verplichting gaat voelen? Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat het zorghart van onze zorgstudenten groot blijft?

Werken in de zorg

Niet alleen de zorgstudenten viel dit op. Enige tijd geleden sprak ik een goede vriend over werken in de zorg. Ik als psycholoog en hij als huisarts. We merkten dat zorgverleners vooral bezig waren met praktische zorg geven en het inplannen hiervan. Beide partijen, de zorgverlener en de cliënt, werden hier ongelukkig van. Er was geen tijd en ruimte voor persoonlijke aandacht.

Wat is de oplossing?

Wij zagen hier een mogelijkheid: een bijbaan voor zorgstudenten creëren waar er juist tijd en ruimte is voor persoonlijke aandacht en het opbouwen van een band met cliënten. Tegelijkertijd zouden we de studenten voorbereiden op de toekomst door ze vroegtijdig, al vanaf hun eerste studiejaar, in contact te brengen met de praktijk. Daar waar het zorghart nog groot is. 

De cliënt op nummer één

Daarom is het belangrijk om vooral terug te gaan naar de basis en zorgen dat deze goed is voor de toekomstige zorgverleners. Dit kunnen we doen door praktijkervaring te bieden in een vroeg stadium, de zorgstudent (die kwalitatief goed is in medische handelingen) breed in te zetten en te zorgen voor aandacht voor de cliënt. Bij wie de intrinsieke motivatie ‘zorgverlenen’ is, kunnen wij ervoor zorgen dat de cliënt op nummer 1 blijft staan.

Titiaan Zwart is oprichter en eigenaar van Mantelaar. Mantelaar koppelt zorgstudenten aan ouderen voor zorg, praktische hulp en gezelschap. Benieuwd wat Mantelaar voor u kan doen? Neem contact op voor meer informatie.

U bevindt zich hier: