Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. 

| Meer informatie

Sluiten
Menu
Titiaan Zwart
10-10-2019

Innovatie is meer dan alleen maar digitaliseren.

Vaak wordt er bij innovatie gedacht aan ICT en digitaliseren. Zodat alles sneller en op afstand geregeld wordt. Dit geldt ook in de zorg waar we technologie handig inzetten op communicatie, planning en preventie. Maar menselijke interactie kan en mag niet worden vervangen in de zorg.

ICT&Health

Ik werd gevraagd om aan te sluiten bij het event ICT&Health. Dit event gaat voornamelijk over digitalisering en ICT innovatie in de zorg. Innovatie betekent niet alleen dat contact op afstand geregeld wordt of dat robots functies overnemen. ICT moet de zorg faciliteren in de randzaken, zodat de zorgprofessionals de aandacht op de cliënt kunnen richten.

ICT@Home

Ik ben een groot voorstander van zoveel mogelijk thuis en zo weinig mogelijk in het ziekenhuis. Het ziekenhuis is er om te genezen en zo min mogelijk om te zorgen. Dat is een dure oplossing. Die nazorg kan grotendeels elders verzorgd worden.

Dat veel zorgtaken wel thuis en zelf geregeld worden, is vaak een uitkomst voor mensen. Zeker als ze ook nog werken en een gezin hebben. Daarvoor is het een last om langs te komen op locatie voor een consult.

Wat zijn welzijnsvragen en wat zijn zorgvragen?

Vanuit het ziekenhuis wordt duidelijk waar de behoefte ligt van de nazorg. Om de juiste nazorg te bepalen, komen ICT en data weer goed te pas. Er kan onderscheid worden gemaakt in welzijnsvragen en zorgvragen. Wat kan opgelost worden door familie en/of vrijwilligers. Hoe lang is er gemiddeld nazorg nodig in dit soort gevallen.

Menselijk contact versus ziektebeeld

Van de piramide van Maslow weten we dat menselijk contact een levensbehoefte is en dat verandert niet naarmate je ouder wordt. Op dat niveau, het basisniveau, gaat de ICT de zorg niet uit de brand helpen. Juist wel met het organiseren van alle randzaken om de zorg heen, maar ook op het gedeelte van preventie, vroegtijdig ingrijpen, het signaleren van de achteruitgang van gezondheid. Daar kan ICT en data een grote oplossing bieden.

Door de juiste data te verzamelen aan de voorkant en door goede triage toe te passen, kan er geanticipeerd worden op de zorgvraag. Hierdoor blijft de zorg betaalbaar en waardoor de menselijke maat in de zorg behouden blijft.

 

Titiaan Zwart is oprichter en eigenaar van Mantelaar. Mantelaar koppelt zorgstudenten aan ouderen voor zorg, praktische hulp en gezelschap. Benieuwd wat Mantelaar voor u kan doen? Neem contact op voor meer informatie.

U bevindt zich hier: