Het programma ImpactPlus van de Achmea Foundation bood zes sociale ondernemers in de zorg een groeitraject aan.
Tijdens een grande finale in Utrecht presenteerden zij zich.
De meeste start-ups die deelnamen aan ImpactPlus bleken zich te richten op het koppelen van mantelzorgers aan hulpverleners.
Illustratief was het optreden van Titiaan Zwart, oprichter van Mantelaar. Dit is een bedrijf dat zich richt op het samenbrengen van mantelzorgers en zorgstudenten. Naast het verrichten van lichte zorgtaken en hulp bij praktische zaken, maken zij tijd voor sociale acivititeiten als een kop koffie, een praatje of een wandeling, aldus Titiaan Zwart tijdens zijn presentatie.
Mantelaar richtte zich in eerste instantie vooral op studenten van universitaire en hbo-opleidingen, waardoor de organisatie het meeste is ontwikkeld in universiteitssteden. 'Maar we komen er steeds meer achter dat we ook heel goed met mbo-studenten kunnen werken,' aldus Titaan Zwart. 'Onze aanvankelijke bedenkingen hadden niet zoveel te maken met het niveau van de opleiding als wel met de leeftijd van de studenten. Zestien jaar is een beetje jong. Maar veel mbo-studenten hebben al meer studie- en werkervaring en zijn dus iets ouder. In combinatie met hun hands-on mentaliteit maakt hen dat juist bij uitstek geschikt om dit werk te doen.'
Inmiddels is Mantelaar goed voor zo'n 8- tot 10.000 zorguren per maand. Verder groei moet mogelijk worden door een investering van zo'n 750.000 euro van een investeerder die zich specifiek richt op zorginnovatie, aldus Zwart. Hoopvol is ook dat de zorg van Mantelaar wordt vergoed vanuit de gemeentelijke collectiviteit- én aanvullende verzekering van VGZ. Dit maakt onze dienstverlening voor iedereen toegankelijk. 'We zouden natuurlijk graag zien dat andere verzekeraars dat voorbeeld volgen.'
Ict speelt uiteraard een belangrijke rol in de bedrijfsvoering van Mantelaar, vertelt Zwart in een interview na afloop. 'Ik heb wat dat betreft een goede zet gedaan door onze ict'ers aandeelhouder te maken van het bedrijf. Dat werkt heel goed. Niet alleen doordat hun betrokkenheid nog groter is, maar ook omdat er beter naar aandeelhouders wordt geluisterd. In de praktijk vragen eigenaren van bedrijven vaak teveel van hun ict-mensen, ook voor allerlei toeters en bellen die eigenlijk niet nodig zijn. Ict'ers zijn vaak wat introverter dan ondernemers en daardoor geneigd die wensen in te willigen. Terwijl dat voor het bedrijf dus eigenlijk heel slecht kan uitpakken. Dat hebben wij door deze constructie voorkomen.'
De Grande Finale van ImpactPlus vond plaats in Utrecht. Andere finalisten waren Vraagelkaar, Omapost, Zorgoppas, KOPPL en IMOVE.
Tijdens een grande finale in Utrecht presenteerden zij zich.
De meeste start-ups die deelnamen aan ImpactPlus bleken zich te richten op het koppelen van mantelzorgers aan hulpverleners.
Illustratief was het optreden van Titiaan Zwart, oprichter van Mantelaar. Dit is een bedrijf dat zich richt op het samenbrengen van mantelzorgers en zorgstudenten. Naast het verrichten van lichte zorgtaken en hulp bij praktische zaken, maken zij tijd voor sociale acivititeiten als een kop koffie, een praatje of een wandeling, aldus Titiaan Zwart tijdens zijn presentatie.
Mantelaar richtte zich in eerste instantie vooral op studenten van universitaire en hbo-opleidingen, waardoor de organisatie het meeste is ontwikkeld in universiteitssteden. 'Maar we komen er steeds meer achter dat we ook heel goed met mbo-studenten kunnen werken,' aldus Titaan Zwart. 'Onze aanvankelijke bedenkingen hadden niet zoveel te maken met het niveau van de opleiding als wel met de leeftijd van de studenten. Zestien jaar is een beetje jong. Maar veel mbo-studenten hebben al meer studie- en werkervaring en zijn dus iets ouder. In combinatie met hun hands-on mentaliteit maakt hen dat juist bij uitstek geschikt om dit werk te doen.'
Inmiddels is Mantelaar goed voor zo'n 8- tot 10.000 zorguren per maand. Verder groei moet mogelijk worden door een investering van zo'n 750.000 euro van een investeerder die zich specifiek richt op zorginnovatie, aldus Zwart. Hoopvol is ook dat de zorg van Mantelaar wordt vergoed vanuit de gemeentelijke collectiviteit- én aanvullende verzekering van VGZ. Dit maakt onze dienstverlening voor iedereen toegankelijk. 'We zouden natuurlijk graag zien dat andere verzekeraars dat voorbeeld volgen.'
Ict speelt uiteraard een belangrijke rol in de bedrijfsvoering van Mantelaar, vertelt Zwart in een interview na afloop. 'Ik heb wat dat betreft een goede zet gedaan door onze ict'ers aandeelhouder te maken van het bedrijf. Dat werkt heel goed. Niet alleen doordat hun betrokkenheid nog groter is, maar ook omdat er beter naar aandeelhouders wordt geluisterd. In de praktijk vragen eigenaren van bedrijven vaak teveel van hun ict-mensen, ook voor allerlei toeters en bellen die eigenlijk niet nodig zijn. Ict'ers zijn vaak wat introverter dan ondernemers en daardoor geneigd die wensen in te willigen. Terwijl dat voor het bedrijf dus eigenlijk heel slecht kan uitpakken. Dat hebben wij door deze constructie voorkomen.'
De Grande Finale van ImpactPlus vond plaats in Utrecht. Andere finalisten waren Vraagelkaar, Omapost, Zorgoppas, KOPPL en IMOVE.
Bert Bukman
Redacteur Zorgvisie ICT/Qruxx tech
06 2220 5921