Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. 

| Meer informatie

Ik heb het begrepen

Beste aanstaande collega,

Gefeliciteerd! Je bent door naar de volgende ronde. Hierbij ontvang je alle benodigde informatie die je nodig hebt om ook deze ronde goed door te komen. Zoals besproken heten we je welkom op de genoemde datum in de e-mail.

Deze ronde bestaat uit de volgende onderdelen:

  • De toets (alle benodigde informatie vind je hieronder. Neem ook je opgeladen telefoon mee!)
  • Bespreken van de door jou voorbereide casussen
  • Praktijkopdrachten. Voorbereiding is niet nodig.
  • Uitleg Mantelaar APP
  • Vragen!

De dag erna hoor je van ons of je bent aangenomen en starten we direct met het zoeken naar een goede match!

Ok, van start. Pak een kop koffie, thee of…, ik denk dat we een uurtje nodig hebben ofzo. Om te beginnen starten we met hoe het allemaal begon. 

Ontstaan Mantelaar

Op 23 november 2013 is Mantelaar ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. We zijn dus nu al 5 jaar onderweg, actief door heel Nederland en leveren elke maand ongeveer 10.000 uur aan bezoeken! 

Waar Mantelaar voor staat

Mantelaar wil dat de zorg én tijd voor ouderen weer centraal staat. Daarom kiezen we ervoor dat bezoeken minimaal 2u duren en combineren we Zorg, Gezelschap én Praktische Hulp (hint, hier komt een vraag over in de kennistest).

Wat verwachten we van jou?

Nou, dat dus. Dat jij goed bent in het zijn van goed gezelschap, het bieden van praktische hulp mét zorgkennis én een zorghart. Natuurlijk is er nog meer, maar daarvoor geven we verderop in de longread meer informatie.

Wat moet er gebeuren vóór jouw eerste bezoek?

Om jou te kunnen voorstellen aan een cliënt moeten we nog het volgende regelen:

  • Jij zorgt ervoor dat jouw persoonlijk profiel zo volledig mogelijk is ingevuld! Dit is belangrijk, op basis van jouw profiel maakt een cliënt namelijk de keuze of hij een bezoek van jou óf van iemand anders wil ontvangen. Je profiel is jóuw visitekaartje. Voeg je ervaring bij Mantelaar na enkele maanden dus toe aan je profiel!
  • Ook moeten er nog enkele overeenkomsten ondertekend worden. Alles gaat trouwens digitaal, je krijgt vanzelf een melding in je email 😀. Het gaat om de volgende overeenkomsten:
    • Een gebruikersovereenkomst. Dit is tussen jou en Mantelaar.
    • Een oproepovereenkomst. Dit is tussen jou en de cliënt.
    • Een automatisch incasso.
  • De WA verzekering hoeft natuurlijk niet ondertekend te worden. Stuur je wel een kopie toe?
  • Wij vragen voor jou een Verklaring Omtrent Gedrag aan (VOG). Is er voor jou recent al een aangevraagd, laat je het dan weten?

PS: het kan zijn dat onze email in jouw spamfolder terecht komt. Voeg ons daarom toe aan je emailadresboek 

Je eerste bezoek

Ok, nu wordt het belangrijk…je gaat namelijk bij een cliënt op bezoek. Óf voor een kennismaking óf direct voor je eerste bezoek. De match is gemaakt o.b.v. beschikbaarheid én je persoonlijk profiel. De cliënt heeft zelf namelijk een ‘intake traject’ achter de rug waarbij een iItaker bij de cliënt thuis is geweest. Dat is belangrijk, zo ontdekken we of de zorg passend is voor de zorg die Mantelaar biedt én ontdekken we de persoonlijke voorkeuren van deze cliënt. 

Als er een definitieve match is, is dit ‘jouw’ cliënt. Zorg er dus voor dat:

  • Je aan het begin goed afstemt wat er van je wordt verwacht.
  • Tijdens een bezoek direct een nieuwe afspraak afstemt.
  • Je contact met de mantelzorger onderhoudt.
  • Je een dagboekbericht (rapportage na dienst) plaatst, binnen 24u.
  • Ben je onverwachts ziek of ga je op vakantie, zorg in eerste instantie zelf voor vervanging. Jíj weet wie het beste kan aansluiten bij jouw cliënt.

Een dagboekbericht? Ja, super belangrijk. Dé manier om andere zorgstudenten en de mantelzorger te informeren over jouw bezoek. Het kan bijvoorbeeld zó:

Dagboekbericht

Oh ja, deze punten zijn misschien ‘no brainers’…maar:

  • Natuurlijk zie je er verzorgd uit 
  • Stel je je duidelijk voor
  • Heb je een actieve houding en ben je pro-actief!
  • Spreek je rustig en luid
  • Vermijd je 2 vragen in 1 zin (ok, deze is misschien lastiger dan ik dacht 😉)
  • Stel je open vragen
  • Is vaak op je mobiele telefoon zitten nogal irritant voor veel ouderen. Leg uit als je het dagboekbericht aan het bijwerken bent of het nieuwe bezoek gaat inplannen 👍
  • Wat soms juist wél gewaardeerd wordt…is lichamelijk contact door bijvoorbeeld een knuffel, hand vasthouden of…. Aarzel niet en kijk of dit gewaardeerd wordt 😀. Echt!

Waar moet ik nog meer op letten?

Goede vraag 😉. Kom je er al wat vaker, lees dan onderstaande punten nog eens goed door. De situatie van ouderen kan soms snel veranderen. Jouw signalerende functie kan dan van enorme waarde zijn!!!

Onderstaande signalen zijn een goede reden om dit te benoemen in bijvoorbeeld het dagboekbericht:

  • Afname spierkracht
  • Incontinentie
  • Verminderde mobiliteit
  • Duizeligheid
  • Vallen
  • Gedragsverandering
  • Gewichtsverlies
  • Warrig

Verder:

  • Overlijden. Helaas is dit de realiteit in ons werkveld. Het staat je vrij om, indien door de familie gewenst, een afscheid bij te wonen. Stel je ons ook op de hoogte? Dit kan telefonisch of via de app.
  • Onveilige situaties / seksueel overschrijdend gedrag. Mocht dit voorkomen, jij bepaalt wanneer iets onveilig of overschrijdend is. Is dit acuut, bel 112. Is het niet acuut maar wil je ruggespraak houden, bel ons dan op 085-0643030.
  • Plotselinge persoonlijke afwijzing door de cliënt. De cliënt doet bijvoorbeeld de deur niet meer open, herkent of waardeert je plotseling niet meer. Dit is altijd vervelend…neem dit niet persoonlijk op maar zie het als een signaal dat de cliënt achteruit gaat en meldt dit bij de mantelzorger en Mantelaar.

En wat als het bezoek uitloopt?

Allereerst is het jouw verantwoordelijkheid om de tijd in te gaten te houden. Mocht de cliënt echter zélf vragen of je langer wil blijven en jij staat hiervoor open, dan kan dat natuurlijk. Vraag dan wel even of je de bezoektijd ‘in het systeem mag aanpassen’. Zo weet je dat de cliënt akkoord is met extra kosten. Merk je dat het bezoek uit gaat lopen zonder dat de cliënt er zelf over begint, neem dan zelf initiatief om dit te bespreken.
Belangrijk is wél:

  • Dat een cliënt met een bewindvoerder (iemand die financiën van cliënt beheert) dit niet zelf mag beslissen. Neem dan gerust contact met ons op. Dan bespreken wij het met de bewindvoerder.
  • Vermeld het ook in het dagboekbericht mét een notificatie naar Mantelaar. Zo zijn Mantelaar en de contactpersoon op de hoogte. 
  • We adviseren ook om dit alleen te doen bij cliënten die de gevolgen van extra kosten zelf kunnen overzien.

De noodtelefoon

Ja, in geval van nood zijn we ook buiten kantoor tijden bereikbaar. 

  • Maandag t/m Vrijdag – 07:00-09:00 & 17:30-23:00
  • Zaterdag & Zondag – 07:00-23:00

En wanneer kun je ons dan bellen? Nou, zie ons als een partij waarbij je even ‘ruggespraak’ kunt houden. Óf als je door overmacht je cliënt niet kunt bezoeken, de cliënt wél vervanging nodig heeft én je zelf geen alternatief hebt gevonden… Misschien is het gewoon de vraag…kan het tot de volgende werkdag 09:00 wachten? Nee, bel dan 😉.

Ouderdom ziektes en aandoeningen

Ok, we deelden al even wat over signalen die passen bij ‘ouder worden’. Nu gaan we nog wat dieper in op enkele ziekten en aandoeningen. Er zitten wat filmpjes tussen dus als je mok o.i.d. leeg is…this is a good time to fill it up! ☕️

Ps. Informatie uit externe bronnen komen niet terug in de kennistest. 

  • Dementie komt veel voor bij onze cliënten. Op de website van Alzheimer.nl vind je veel informatie. Maar hieronder alvast enkele tips:
    • Beelden zijn herkenbaarder dan woorden
    • Vaste structuren zijn belangrijk
    • Ga niet in discussie
    • Trek de aandacht wanneer u iets wilt zeggen
    • Kom in beweging
    • Lach met elkaar en gebruik humor
  • Steunkousen – niet echt een aandoening of ziekte natuurlijk maar het komt veel voor bij onze cliënten. Tijdens de sollicitatie ronde gaan we dit oefenen. Maar bekijk alvast het instructiefilmpje op onze website. Klik op de foto hieronder.

Verdere info: Steunkousen, officieel therapeutisch elastische kousen genoemd, oefenen druk uit op je been en geven extra steun. De druk van de steunkous is het grootst net boven je enkel en neemt naar boven geleidelijk af. De druk stimuleert de bloedsomloop en herstelt de bloedafvoer uit je onderbeen. Je bloed wordt weer beter omhoog gestuwd in de aderen en je klachten verminderen.

Steunkousen draag je als je al klachten met de bloedsomloop in je benen of armen hebt. Ze nemen de oorzaak van je klachten niet weg, maar verminderen de klachten zolang je de steunkousen draagt. Soms schrijft je arts een steunkous voor als nabehandeling van een operatie.

  • Hulp bij zitten/staan – again, check het filmpje en lees de info 😀
    Rollator
  • Persoonlijke verzorging. Sommige cliënten vinden persoonlijke verzorging belangrijk. Hierbij moet je denken aan wassen, aankleden en bijvoorbeeld hulp bij het gaan liggen en opstaan.
    Jij kunt aangeven of je dit kunt/wilt. Je beschikbaarheid wordt er uiteraard wel groter door. Klik hieronder voor het laatste filmpje.
    Icons

Hieronder vind je nog meer informatie…lees dit vooral door als je ermee te maken krijgt is ons advies.

  • Diabetes – klik hier voor informatie van het diabetesfonds
  • CVA/hersenbloeding – klik hier voor meer informatie
  • COPD – klik hier voor informatie van het longfonds
  • Reuma – klik hier voor informatie van het reumafonds

Wil je tóch meer weten of met een echte professional even sparren. Onderstaande artsen zijn beschikbaar om vragen te stellen! Via deze link vind je hun contactgegevens en wanneer ze beschikbaar zijn. 

De Mantelaar APP

Ok, we zijn een eind op weg…je hebt nu voldoende informatie om je eerste bezoeken te gaan inplannen. Dit gaat allemaal via de Mantelaar app…die werkt eigenlijk super makkelijk. Dit pakken we daarom op als we elkaar binnenkort face to face zien!

Inkomsten/salaris*

Ja, daar zijn we nu écht wel aan toe. Wat ga jij nu eigenlijk verdienen? Ok, komt ie…€10,- per uur. Kaboom! Best lekker toch?! We hebben ook slaapdiensten en 24u diensten. Daarmee verdien je €72,- en €192,-…óók lekker .

Verder is belangrijk…er kan op 3 manieren geld gestort worden:

  • In de 1e week van de maand via onze payroll partner WePayPeople.
    • Dit geldt voor alle cliënten die via bedrijven, instellingen of gemeenten aangemeld zijn.
  • In de 2e week van de maand via Mantelaar.
    • Dit geldt voor alle particuliere cliënten.
  • In de 3e week van de maand via de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
    • Dit geldt voor alle cliënten die een persoonsgebonden budget (PGB) hebben.

*Tarieven kunnen afwijken. Aan deze tarieven kunnen geen rechten worden ontleend.

Bruto/netto

Is die €10,- nu bruto of netto? Nou, dat is afhankelijk van hoeveel jij op jaarbasis verdient. Kijk bijvoorbeeld op de website Berekenhet of Loonwijzer. Dat zijn handige websites. 

Let op: in principe moet iedereen over élke euro belasting betalen, echter geeft de belastingdienst tot €6.500,- zoveel (heffings-)korting dat bruto en netto erg dicht bij elkaar liggen. De belastingaangifte is jaarlijks en moet voor 1 mei zijn ingeleverd. De belastingdienst stuurt jou hierover jaarlijks een brief.

Of kijk natuurlijk op www.belastingdienst.nl voor álle informatie 😀. Daar lees je bijvoorbeeld ook over de ‘inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet’ (klik hier).

Ziek/annuleren:

Oh ja. We hopen dat het natuurlijk niet nodig is maar…ben je ziek of is er een andere noodreden waardoor je het bezoek moet annuleren:

  • Zorg dat de contactpersoon op de hoogte gesteld wordt.
  • Zorg zélf voor een vervanger: een collega zorgstudent via Mantelaar. Dit is een bijbaan waar we een grote mate van zelfstandigheid verwachten. 
  • En neem dan contact op met Mantelaar, kunnen wij je in ieder geval beterschap wensen!!!

Ok, we zijn er doorheen! Je hebt nu alle informatie die nodig is voor de kennistest tijdens de volgende ronde. Deze wordt afgenomen via de website www.kahoot.it óf download de app.
Hieronder vind je nog een casus. De vraag is om deze voor te bereiden. Deze wordt besproken tijdens de volgende ronde en maakt onderdeel uit van je uiteindelijke beoordeling.

Was dit écht alle informatie?

Voor nu wel ja 😉. Al stuurt Mantelaar maximaal twee maal per jaar nieuwe informatie toe. Dit kan gaan om wetswijzigingen, aanpassingen in de app, aanpassingen in werkwijzen óf informatie waar we gewoon veel vragen over krijgen. We verwachten dat je deze informatie binnen een maand tot je hebt genomen.

Maar wil jij nóg meer betrokken raken...meld je dan aan voor het event-team, verdiepingsavonden over bijvoorbeeld dementie of kom naar de borrels. Altijd welkom! 

Maar dat voor later. Nu…, op naar de casussen! Denk bij de voorbereiding goed op je communicatie naar de cliënt/mantelzorger/verpleeghuis/Mantelaar, acties die je onderneemt of juist niet.

Casus 1

Je hebt al veel bezoeken gebracht bij mevrouw. Je merkt dat mevrouw steeds meer warrig wordt. Wat doe je? 

Casus 2

Je bent met mevrouw aan het wandelen buiten. Opeens valt mevrouw om en ligt op de grond. Wat doe je? 

Casus 3

Je bezoekt meneer elke donderdagochtend. Woensdagmiddag voel je je ineens niet lekker, je wordt ziek. Wat doe je? 

Casus 4

Mevrouw is erg oud en minder mobiel. Zij zit het liefst thuis op de bank. Ze wil niet naar buiten, omdat zij angstig is om te vallen. Zij lijkt niet veel zin te hebben in jouw bezoeken. Jij komt daar twee uur per week. Wat doe je? 

Casus 5

Na een aantal bezoeken wil mevrouw je als extraatje €50 geven. Wat doe je? 

Casus 6

Mevrouw zit in een verzorgingshuis. De bezoeken gaan goed en je vindt het leuk om daar te komen. Het contact met de EVV'er (Eerste Verantwoordelijke Verpleegkundige) gaat daarentegen niet soepel. Ze kijkt je niet aan en laat je voelen alsof je in de weg loopt. Wat doe je?

Casus 7

Je hebt afgesproken met meneer, zoals elke week. Hij is dementerend en scheldt je plotseling uit. Wat doe je? 

Je bent er doorheen.

Goed gedaan, en als je er al niet aan begonnen was…nu verdien je zeker wel een biertje, vino of een alcoholvrije mojito! Proost! 🍹

Héél veel succes tijdens de volgende ronde en hopelijk mogen we snel met je gaan samenwerken!!!

Team Mantelaar