Door verder te klikken op onze website, accepteer je cookies en vergelijkbare technieken. 

| Meer informatie

Sluiten
Menu

Mantelaars en Corona (update 20-1-2021)

Wij houden de officiële berichtgeving nauwlettend in de gaten. We volgen de richtlijnen van het RIVM en vragen onze cliënten en zorgverleners hun verantwoordelijkheid te nemen.

Toestemming ondersteunen na invoer avondklok.

Ook met de invoering van de avondklok kan onze dienstverlening worden voortgezet. Mantelzorg, werk en (medische) hulp aan hulpbehoevende zijn expliciet benoemd als reden om na de avondklok de straat op te mogen.

Verklaring werkgever / mantelzorger

In onze Mantelaar-app staat een verklaring van jouw geplande of afgeronde bezoek. Kijk vanaf vrijdag 12:00 uur in de Mantelaar-app. Je zult een nieuw icoon zien op de homepage waarachter de verklaring wordt weergegeven.

Jullie kunnen bij controle, na ingaan van avondklok, deze als geldig bewijs tonen.

Vaccinatie

Mantelaar is in gesprek met het ministerie van VWS. Samen met branchecollega's en MantelzorgNL proberen wij mantelzorgers en hun ondersteuners zo snel mogelijk gevaccineerd te krijgen. Wij houden je op de hoogte van de ontwikkelingen.

Actuele richtlijnen en maatregelen Mantelaar
Voor de meest actuele informatie bekijk je onze website.

Onmisbaar

Er geldt geen bezoekverbod, dus jullie kunnen mantelzorgers ook tijdens de pandemie blijven ondersteunen. Dat is nu extra belangrijk. Vanwege gesloten dagbestedingen, mantelzorgers die nu veel thuis moeten werken, kinderen die regelmatig niet naar school kunnen en tekorten aan zorgpersoneel in de thuiszorg, is de druk op mantelzorgers heel groot. Jullie bezoeken zijn onmisbaar gebleken (dank voor jullie waanzinnige inzet!).

Richtlijnen

Omdat veel cliënten tot de risicogroep behoren is het, vanzelfsprekend, van belang dat jullie je goed aan de maatregelen houden. Naast de meest actuele richtlijnen van het RIVM, vragen we jullie het volgende:

  • Houd je sociale kring klein. Misschien wel kleiner dan vrienden die niet omgaan met onze kwetsbare doelgroep.
  • Wij adviseren je om altijd een mondkapje en handgel bij je te hebben. Wij adviseren het mondkapje gedurende het gehele bezoek op te zetten en vragen je deze in elk geval(!) op te zetten wanneer je geen anderhalve meter afstand kan bewaren tot de cliënt. Bespreek met je cliënt en/of mantelzorger wanneer het gebruik ervan gewenst is.
  • Bij klachten doe je direct een coronatest. Let op: Jij krijgt als zorgstudent voorrang. Neem hiervoor de gebruikersovereenkomst of een factuur mee.
  • Heb je je laten testen? Blijf thuis tot de testuitslag bekend is. Ook als je huisgenoot of iemand waarmee je nauw contact hebt wacht op de testuitslag, blijf je thuis.

Wat als je klachten hebt?

Wij hanteren dan de volgende maatregelen:

  • Je informeert Mantelaar;
  • Communicatie tussen jou en jouw cliënt loopt nu via Mantelaar, zodat er geen miscommunicatie onstaat (heb jij een goede band met je mantelzorger, dan mag je natuurlijk ook zelf contact houden);
  • Je laat je zo snel mogelijk testen en blijft binnen totdat de uitslag van de test bekend is;
  • Je bezoekt geen cliënten tot die tijd;
  • Je informeert Mantelaar over de uitslag van de test.

Uitslag test

Indien de test negatief is, kun je weer een nieuwe afspraak maken voor bezoeken. Als de test positief is, blijf je in quarantaine, totdat de klachten in elk geval 24 uur weg zijn. Wij proberen altijd vervanging te zoeken, maar kunnen dit niet altijd garanderen. Weet je zelf iemand die je kan vervangen? Dan horen wij dat graag!

Wat als de cliënt geen bezoek meer binnen wilt ontvangen?

In deze gekke tijd is het juist van belang dat we voor onze cliënten blijven zorgen. Wat kun je nog wél allemaal doen vóór en mét jouw cliënt op gepaste afstand?

  • Boodschappen doen;
  • Een wandeling door de buurt;
  • Kopje koffie in de tuin;
  • Bellen;
  • Videobellen.
U bevindt zich hier: