Beste aanstaande collega,

Gefeliciteerd! Je bent door naar de tweede ronde. Hierbij ontvang je alle benodigde informatie die je nodig hebt om ook deze ronde goed door te komen.

Deze ronde bestaat uit de volgende onderdelen:

  • De online toets (alle benodigde informatie vind je hieronder) bestaande uit 10 vragen en 7 casussen
  • Het insturen van een filmpje waarin je laat zien hoe jij iemand zou helpen opstaan uit een stoel
  • Het compleet maken van jouw profiel in de Mantelaar app

Je hebt in principe 3 dagen de tijd om de test en het filmpje voor te bereiden en te maken. Uiterlijk de dag erna hoor je van ons of je bent aangenomen. Soms maken we een alvast een belafspraak om de tweede ronde met je te evualeren. We bespreken jouw toetsresultaten en analyseren jouw tiltechniek in het filmpje. Ook kijken we samen naar jouw profiel. Als deze duidelijk jouw werkervaring laat zien én naar wat voor soort werk je op zoek bent, dan kunnen we direct starten met zoeken naar een goede match!

Ok, van start. Pak een kop koffie, thee of…, ik denk dat we een uurtje nodig hebben ofzo. Om te beginnen starten we met hoe het allemaal begon.

Ontstaan Mantelaar

Op 23 november 2013 is Mantelaar ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. We zijn dus al even onderweg, actief door heel Nederland en leveren elke maand ongeveer 10.000 uur aan bezoeken! 

Waar Mantelaar voor staat

Mantelaar wil dat de zorg én tijd voor ouderen weer centraal staat. Daarom kiezen we voor bezoeken van minimaal 2u en combineren we Zorg, Gezelschap én Praktische Hulp (hint, hier komt een vraag over in de kennistest).

Wat verwachten we van jou?

Nou, dat dus. Dat jij goed bent in het zijn van goed gezelschap, het bieden van praktische hulp mét zorgkennis én een zorghart. En dat voor minimaal 4u per week…méér mag natuurlijk altijd!

We verwachten natuurlijk nog meer, maar daarover geven we verderop in de longread meer informatie.

Wat moet er gebeuren vóór jouw eerste bezoek?

Om jou te kunnen voorstellen aan een cliënt moeten we het volgende regelen:

  • Jij zorgt ervoor dat jouw persoonlijk profiel zo volledig mogelijk is ingevuld! Dit is belangrijk, op basis van jouw profiel maakt een cliënt namelijk de keuze of hij een bezoek van jou óf van iemand anders wil ontvangen. Je profiel is jóuw visitekaartje. Houdt deze dus goed up to date en voeg je ervaring bij Mantelaar na enkele maanden toe aan je profiel!
  • Je stuurt ons een profielfoto toe. Deze foto staat in jouw profiel en zal zichtbaar zijn voor clienten. Kies daarom een goede foto uit, liefst met een neutrale/witte achtergrond, waar je er professioneel uitziet. Tip: vrolijke foto’s waarop je flink lacht, doen het altijd het best!
  • Je leest onze algemene voorwaarden en gaat hiermee akkoord.
  • Ook moet er nog een arbeidsovereenkomst ondertekend worden. Alles gaat trouwens digitaal, je krijgt vanzelf een melding in de app 😀. 
  • Je stuurt een kopie van je paspoort.
  • Om bij ons te kunnen werken heb je een Verklaring Omtrent Gedrag aan (VOG) nodig. Is er voor jou recent (maximaal 1,5 jaar geleden) al een aangevraagd, dan kun je ons en kopie sturen. Zo niet, geef het even aan, dan kunnen wij een VOG voor je aanvragen. Op het moment dat deze aanvraag loopt, mag je al reageren op oproepen van cliënten in de chat. 

PS: het kan zijn dat onze emails in jouw spamfolder terecht komen. Voeg ons daarom toe aan je emailadresboek.

En nu?

Je hebt je profiel ingevuld, de foto opgestuurd, de overeenkomst ondertekend en een kopie van je VOG naar ons gemaild (of de VOG-aanvraag lopen), maar wat gebeurt er dan?

Je wordt toegevoegd aan chatgroepen waarvan wij denken dat er een match zou kunnen zijn tussen jou en de cliënt. Heel simpel! In deze chat staat de oproep van de cliënt (inclusief de hulpvraag, het aantal uur, etc.). Heb je interesse? Stuur ons een motivatie van twee á drie zinnen. Is deze cliënt niets voor jou? Dan verlaat je de chat. Als je op de knop ‘Verlaat de chat’ drukt ga je uit de cliëntchat en weten wij dat deze oproep niet bij jou past.

Als je je interesse hebt getoond, gaan we jou (wellicht met één of twee medezorgstudenten) voorstellen op basis van jouw motivatie en visitekaartje. Zodra je bent voorgesteld, is het definitief (we gaan er dus vanuit dat je deze cliënt echt wil en kan bezoeken, zodra deze akkoord gaat). Let dus goed op voordat je je interesse toont.

Type diensten

Als mantelzorgondersteuner bij Mantelaar kun je kiezen uit verschillende diensten: dagdiensten, nachtdiensten en 24 uurszorg.

Een dagdienst kun je starten met het drinken van een kop koffie en/of thee. Daarna maken jullie een wandeling door het park en op de terug weg stoppen jullie bij de supermarkt voor de boodschappen. 

De nachtdiensten als zorgstudent zijn van 22:00 uur tot 7:00 uur. Je slaapt dan in een aparte kamer en bent oproepbaar. Heeft jouw cliënt hulp nodig? Hij of zij kan dan tot drie keer in de nacht naar zorg vragen. 

Als jij houdt van veel variatie tijdens een dienst, maar ook dag en nacht beschikbaar bent, kun je 24 uurszorg bieden aan onze cliënten. Tijdens deze dienst sta je dag en nacht klaar om je cliënt zorg en ondersteuning te bieden.

Je eerste bezoek 

Ok, nu wordt het belangrijk…je gaat namelijk bij een cliënt op bezoek. Óf voor een kennismaking óf direct voor je eerste bezoek. De match is gemaakt o.b.v. beschikbaarheid én je persoonlijk profiel. De cliënt heeft zelf ook een traject met ons doorlopen. Wij hebben hen uitgebreid gesproken en hun zorgvraag in kaart gebracht. Dat is belangrijk, zo ontdekken we of de zorgvraag passend is voor de zorg die Mantelaar kan bieden én ontdekken we de persoonlijke voorkeuren van deze cliënt. 

Als er een definitieve match is, is dit ‘jouw’ cliënt. Zorg er dus voor dat:

  • Je aan het begin goed afstemt wat er van je wordt verwacht
  • Tijdens een bezoek direct een nieuwe afspraak afstemt
  • Je aankomende bezoeken vooruit plant (het liefst tenminste 1 maand vooruit)
  • Je contact met de mantelzorger onderhoudt
  • Je er rekening mee houdt dat je voor langere periode beschikbaar blijft om jouw client te bezoeken
  • Je een dagboekbericht (rapportage na dienst) plaatst, binnen 24u
  • Ben je onverwachts ziek of ga je op vakantie, zorg in eerste instantie zelf voor vervanging. Jíj weet wie het best kan aansluiten bij jouw cliënt.

Een dagboekbericht? Ja, super belangrijk. Dé manier om andere zorgstudenten en de mantelzorger te informeren over jouw bezoek. Je vertelt hierin hoe het met de client gaat en wat jullie/jij hebt gedaan. 

Het kan bijvoorbeeld zó:

“Mevrouw was blij me weer te zien. We hebben samen een kopje koffie gedronken en een boodschappenlijst gemaakt. Toen we samen naar de winkel liepen, viel het me op dat mw wat moeite had om haar linkervoet op te tillen. Ze gaf aan geen pijn te hebben. Het zonnetje deed mw goed. Alle boodschappen zijn weer in huis. Volgende week kom ik een keertje extra, mw wil namelijk dat ik ook kom helpen met het uitruimen van haar kast.” 

Oh ja, deze punten zijn misschien ‘no brainers’…maar:

  • Natuurlijk zie je er verzorgd uit 
  • Stel je je duidelijk voor
  • Heb je een actieve houding en ben je pro-actief!
  • Spreek je rustig en luid
  • Vermijd je 2 vragen in 1 zin (ok, deze is misschien lastiger dan ik dacht 😉)
  • Stel je open vragen
  • Is vaak op je mobiele telefoon zitten nogal irritant en onbeleefd. Leg uit als je het dagboekbericht aan het bijwerken bent of het nieuwe bezoek gaat inplannen 👍
  • Wat soms juist wél gewaardeerd wordt…is lichamelijk contact door bijvoorbeeld even iemands arm aan te raken 😀. Echt!

Waar moet ik nog meer op letten?

Goede vraag 😉. Kom je er al wat vaker, lees dan onderstaande punten nog eens goed door. De situatie van ouderen kan soms snel veranderen. Jouw signalerende functie kan dan van enorme waarde zijn!!!

Onderstaande signalen zijn een goede reden om dit te benoemen in bijvoorbeeld het dagboekbericht:

  • Afname spierkracht
  • Incontinentie
  • Verminderde mobiliteit
  • Duizeligheid
  • Vallen
  • Gedragsverandering
  • Gewichtsverlies
  • Warrig

Bijzondere situaties:

  • Plotselinge persoonlijke afwijzing door de cliënt. De cliënt doet bijvoorbeeld de deur niet meer open, herkent of waardeert je plotseling niet meer. Dit is altijd vervelend…neem dit niet persoonlijk op maar zie het als een signaal dat de cliënt achteruit gaat en meldt dit bij de mantelzorger en Mantelaar.
  • Overlijden. Helaas is dit de realiteit in ons werkveld. Het staat je vrij om, indien door de familie gewenst, een afscheid bij te wonen. Stel je ons ook op de hoogte? Dit kan telefonisch of via de app.
  • Onveilige situaties / seksueel overschrijdend gedrag. Mocht dit voorkomen, jij bepaalt wanneer iets onveilig of overschrijdend is. Is dit acuut, bel 112. Is het niet acuut maar wil je ruggespraak houden, bel ons dan op 085-0643030. In de bibliotheek van de app staat ook een stappenplan hoe je moet handelen i.g.v. huiselijk geweld of kindermishandeling.

En wat als het bezoek uitloopt?

Allereerst is het jouw verantwoordelijkheid om de tijd in te gaten te houden. Mocht de cliënt echter zélf vragen of je langer wil blijven en jij staat hiervoor open, dan kan dat natuurlijk. Vraag dan wel even of je de bezoektijd ‘in het systeem mag aanpassen’. Zo weet je dat de cliënt akkoord is met extra kosten. Merk je dat het bezoek uit gaat lopen zonder dat de cliënt er zelf over begint, neem dan zelf initiatief om dit te bespreken.

Belangrijk is wél:

  • Dat een cliënt met een bewindvoerder (iemand die financiën van cliënt beheert) dit niet zelf mag beslissen. Neem dan gerust contact met ons op. Dan bespreken wij het met de bewindvoerder.
  • Vermeld het ook in het dagboekbericht mét een notificatie naar Mantelaar. Zo zijn Mantelaar en de contactpersoon op de hoogte. 
  • We adviseren ook om dit alleen te doen bij cliënten die de gevolgen van extra kosten zelf kunnen overzien.

De noodtelefoon

Ja, in geval van nood zijn we ook buiten kantoor tijden bereikbaar. Je belt gewoon naar ons kantoornummer (085 –0643030) en blijf even hangen tot je in het keuzemenu de optie krijgt doorgeschakeld te worden. Je wordt dan doorgeschakeld naar één van ons. 

  • Maandag t/m Vrijdag – 07:00-09:00 & 17:30-23:00
  • Zaterdag & Zondag – 07:00-23:00

En wanneer kun je ons dan bellen? Nou, zie ons als een partij waarbij je even ‘ruggespraak’ kunt houden. Óf als je door overmacht je cliënt niet kunt bezoeken, de cliënt wél vervanging nodig heeft én je zelf geen alternatief hebt gevonden… Misschien is het gewoon de vraag…kan het tot de volgende werkdag 09:00 wachten? Nee, bel dan 😉.

Ouderdom ziektes en aandoeningen

Ok, we deelden al even wat over signalen die passen bij ‘ouder worden’. Nu gaan we nog wat dieper in op enkele ziekten en aandoeningen. Er zitten wat filmpjes tussen dus als je mok o.i.d. leeg is…this is a good time to fill it up! ☕️

PS: Informatie uit externe bronnen komen niet terug in de kennistest.

  • Dementie komt veel voor bij onze cliënten. Op de website van Alzheimer.nl vind je veel informatie. Maar hieronder alvast enkele tips:
    • Beelden zijn herkenbaarder dan woorden
    • Vaste structuren zijn belangrijk
    • Ga niet in discussie
    • Trek de aandacht wanneer je iets wilt zeggen
    • Kom in beweging
    • Lach met elkaar en gebruik humor
  • Steunkousen – niet echt een aandoening of ziekte natuurlijk maar het komt veel voor bij onze cliënten. Bekijk hier het instructiefilmpje.

    Verdere info: Steunkousen, officieel therapeutisch elastische kousen genoemd, oefenen druk uit op je been en geven extra steun. De druk van de steunkous is het grootst net boven je enkel en neemt naar boven geleidelijk af. De druk stimuleert de bloedsomloop en herstelt de bloedafvoer uit je onderbeen. Je bloed wordt weer beter omhoog gestuwd in de aderen en je klachten verminderen.

    Steunkousen draag je als je al klachten met de bloedsomloop in je benen of armen hebt. Ze nemen de oorzaak van je klachten niet weg, maar verminderen de klachten zolang je de steunkousen draagt. Soms schrijft je arts een steunkous voor als nabehandeling van een operatie.
  • Hulp bij zitten/staan – again, check het filmpje en lees de info 😀
  • Persoonlijke verzorging. Sommige cliënten hebben ondersteuning nodig bij persoonlijke verzorging. Hierbij moet je denken aan wassen, aankleden en bijvoorbeeld hulp bij het gaan liggen en opstaan. Jij kunt aangeven of je dit kunt/wilt. Je beschikbaarheid wordt er uiteraard wel groter door. Klik hieronder voor het laatste filmpje.

Hieronder vind je nog meer informatie…lees dit vooral door als je ermee te maken krijgt is ons advies.

  • Diabetes – klik hier voor informatie van het diabetesfonds
  • CVA/hersenbloeding – klik hier voor meer informatie
  • COPD – klik hier voor informatie van het longfonds
  • Reuma – klik hier voor informatie van het reumafonds

De Mantelaar app

Ok, we zijn een eind op weg…je hebt nu voldoende informatie om je eerste bezoeken te gaan inplannen. Dit gaat allemaal via de Mantelaar app…die werkt eigenlijk super makkelijk. Mocht het toch niet helemaal duidelijk zijn, staat er in de app (in de bibliotheek) een handout met uitleg.

De Mantelaar Academy 

Met de Mantelaar Academy kan je je blijven ontwikkelen op het gebied van praktische en theoretische kennis. De Mantelaar Academy is een app voor op je mobiel waarin diverse modules worden aangeboden. Deze modules kun je doorlopen om meer kennis op te doen over de werkwijze van de kennismaking, je eerste bezoek, 24-uurs zorg en nachtdiensten. Daarnaast kun je met de Academy meer leren over ADL, dementie, omgangsvormen met de cliënt en mantelzorger en nog veel meer! Aan deze modules worden ook (online) workshops gekoppeld om je nog verder te verdiepen in een van de thema’s. Niet alleen is dit onwijs nuttig en leerzaam, maar na het voltooien van de Academy kun je tot wel €1 meer verdienen per uur!! 

Inkomsten/salaris

Ja, daar zijn we nu écht wel aan toe. Wat ga jij nu eigenlijk verdienen? Ok, ok. Je uurloon ligt tussen de € 8,14 – € 15,50* en is afhankelijk van je leeftijd. Daarnaast kun je dus een ontwikkelingstraject aangaan aan de hand van de modules van de Mantelaar Academy. Na het doorlopen hiervan, verdien je al gauw een € 1,00 per uur extra! Kaboom! Best lekker toch?! We hebben ook slaapdiensten (22:00-7:00) en 24u diensten. Daar krijg je 70% van je gewerkte uren uitbetaald. Dit omdat je tijdens deze diensten ook veel slaapt en tijd voor jezelf hebt, óók lekker. 

Trouwens, je gaat ook pensioen opbouwen bij Pensioenfonds Zorg & Welzijn. Best vet!

Verder is belangrijk om te weten wanneer je wordt uitbetaald, namelijk in de 4e week van de volgende maand, (rond de 25e). Dus jouw uren van januari worden in de vierde week van februari uitbetaald.

*Tarieven gelden vanaf 1 januari 2022. Aan deze tarieven kunnen geen rechten worden ontleend. Vakantiegeld en vakantiedagen zijn inbegrepen en worden direct uitbetaald.

Ziek/annuleren

Oh ja. We hopen dat het natuurlijk niet nodig is maar…ben je ziek of is er een andere noodreden waardoor je het bezoek moet annuleren:

  • Zorg dat de contactpersoon zsm op de hoogte gesteld wordt.
  • Zorg zélf voor een vervanger: een collega zorgstudent via Mantelaar. Dit is een bijbaan waar we een grote mate van zelfstandigheid verwachten. 
  • En neem dan contact op met Mantelaar, kunnen wij je in ieder geval beterschap wensen!!!

En wat als de cliënt het bezoek wil annuleren?

  • De cliënt kan tot 4 dagen van te voren het bezoek kosteloos annuleren. Ze zullen jou daarom zsm op de hoogte stellen.
  • Indien de cliënt niet tenminste 4 dagen van te voren afzegt, blijft het bezoek in de agenda staan en worden jouw uren alsnog uitbetaald. Dit omdat jij natuurlijk tijd hebt vrijgehouden en rekent op de inkomsten. Je kunt dan in het dagboekbericht opschrijven dat het bezoek in de agenda blijft staan ivm het annuleringsbeleid.

Was dit écht alle informatie?

Voor nu wel ja 😉. Al stuurt Mantelaar je soms ook nieuwe informatie toe. Dit kan gaan om wetswijzigingen, aanpassingen in de app, aanpassingen in werkwijzen óf informatie waar we gewoon veel vragen over krijgen. 

Maar wil jij nóg meer betrokken raken…volg dan onze Mantelaar Academy of kom naar de borrels. Altijd welkom! 

Je hebt nu alle informatie die nodig is voor de kennistest tijdens de volgende ronde. Deze wordt afgenomen via de website www.kahoot.it óf download de app.
Hieronder vind je nog de casussen. De vraag is om deze goed voor te bereiden voordat je aan de toets begint. Deze komen allemaal in de online toets terug en maken onderdeel uit van je uiteindelijke beoordeling. Let bij de voorbereiding goed op je communicatie naar de cliënt/mantelzorger/verpleeghuis/Mantelaar, acties die je onderneemt of juist niet.

Casussen

Casus 1
Je hebt al veel bezoeken gebracht bij mevrouw. Je merkt dat mevrouw steeds meer warrig wordt. Wat doe je? 

Casus 2
Je bent met mevrouw aan het wandelen buiten. Opeens valt mevrouw om en ligt op de grond. Wat doe je? 

Casus 3
Je bezoekt meneer elke donderdagochtend. Woensdagmiddag voel je je ineens niet lekker, je wordt ziek. Wat doe je? 

Casus 4
Mevrouw is erg oud en minder mobiel. Zij zit het liefst thuis op de bank. Ze wil niet naar buiten, omdat zij angstig is om te vallen. Zij lijkt niet veel zin te hebben in jouw bezoeken. Jij komt daar twee uur per week. Wat doe je? 

Casus 5
Na een aantal bezoeken wil mevrouw je als extraatje €50 geven. Wat doe je? 

Casus 6
Mevrouw zit in een verzorgingshuis. De bezoeken gaan goed en je vindt het leuk om daar te komen. Het contact met de EVV’er (Eerste Verantwoordelijke Verpleegkundige) gaat daarentegen niet soepel. Ze kijkt je niet aan en laat je voelen alsof je in de weg loopt. Wat doe je?

Casus 7
Je hebt afgesproken met meneer, zoals elke week. Hij is dementerend en scheldt je plotseling uit. Wat doe je? 

Je bent er doorheen.

Goed gedaan, en als je er al niet aan begonnen was…nu verdien je zeker wel een biertje, vino of een alcoholvrije mojito! Proost! 🍹

Héél veel succes met het maken van de toets en het filmpje en hopelijk mogen we snel met je gaan samenwerken!!!

Team Mantelaar