Bieden jullie ook ondersteuning in huis zoals o.a. schoonmaken en tuinhulp?
Ja, wij bieden ook ondersteuning in huis zoals schoonmaken en tuinhulp.
Zorg doen we namelijk samen! Dat vinden we bij Mantelaar al langer, maar nu gaan we het ook echt samen doen. Vanaf 16 maart 2023 is Mantelaar namelijk onderdeel geworden van Summr. Summr biedt met de labels UWassistent en Hlprs flexibele hulp aan huis in de vorm van huishoudelijke hulp, hulp bij klussen of tuinieren, persoonlijke begeleiding en oppasdiensten.
Naast mantelzorgondersteuning bieden wij nu dus ook de diensten van UWassistent en Hlprs aan. Onze missie ‘Mantelzorgondersteuning zo normaal als de oppas’ is daarmee weer een stukje dichterbij gekomen.
Verder benieuwd naar de mogelijkheden? Doe een aanvraag via ons aanmeldformulier.
Is er een wachtlijst?
Nee, wij hanteren geen wachtlijst voor het behandelen van aanvragen. Wanneer u een aanvraag bij ons doet nemen wij doorgaans binnen 2 werkdagen contact met u op om de mogelijkheden te bespreken en een intakegesprek te plannen.
Het vinden van een zorgstudent lukt vaak binnen 2 weken. Soms gaat dit sneller, soms duurt dit wat langer. Dit is onder andere afhankelijk van de locatie en de zorgvraag. We kunnen helaas nooit 100% de garantie bieden dat wij een zorgstudent beschikbaar hebben.
Ik heb met spoed ondersteuning nodig. Wanneer kunnen jullie starten?
Doorgaans kunnen wij starten met het zoeken naar een beschikbare zorgstudent op dezelfde dag van uw aanvraag*. We streven ernaar om zo snel mogelijk een beschikbare zorgstudent te vinden en te kunnen starten met de gewenste ondersteuning. We kunnen helaas nooit 100% de garantie bieden dat wij een Mantelaar op zo’n korte termijn beschikbaar hebben.
*Wij starten pas met zoeken naar een geschikte mantelaar wanneer de Algemene Voorwaarden zijn geaccordeerd en de financiën volledig geregeld zijn.
Mogen de dienstverleners ook voorbehouden (medische) handelingen uitvoeren?
Nee, onze studenten mogen geen voorbehouden (medische) handelingen uitvoeren.
Hoelang duurt het gemiddeld voordat er een dienstverlener langskomt?
Het vinden van een zorgstudent lukt vaak binnen 2 weken. Soms gaat dit sneller, soms duurt dit wat langer. Dit is onder andere afhankelijk van de locatie en de zwaarte van de zorgvraag. Uw regio-coördinator zal tijdens het intakegesprek een indicatie geven. We kunnen helaas nooit 100% de garantie bieden dat wij een mantelaar beschikbaar hebben.
Komen jullie ook langs voor één keer? Voor bijvoorbeeld een dagje weg, of een keer een boodschap?
Nee, helaas bieden we geen eenmalige ondersteuning aan. Onze focus ligt op het bieden van structurele mantelzorgondersteuning.
Af en toe, maar wel op regelmatige basis (bijvoorbeeld 1x per 2 weken), een dagje weg en op zoek naar ondersteuning voor uw naaste? Dan bekijken we uiteraard wel graag wat we voor u kunnen betekenen.
Ook wanneer u eenmalig een langere periode ondersteuning nodig heeft, bijvoorbeeld tijdens een vakantie, horen wij graag van u om de mogelijkheden te bespreken.
Hoeveel uur moet er minimaal per bezoek worden afgenomen?
De minimale bezoekafname is 3 uur per bezoek.
Wat is het tarief?
Voor een gedetailleerd overzicht van tarieven en mogelijke kortingen, raden we aan om onze brochure te raadplegen.
Kan de zorg vergoed worden?
Ja, dat kan!
We hebben contracten met de meeste zorgverzekeraars. Heeft u of uw naaste een aanvullende polis bij één van deze verzekeraars? Dan is de kans groot dat u de ondersteuning van een mantelaar volledig vergoed krijgt.
Daarnaast kan de ondersteuning betaald worden vanuit het persoonsgebonden budget.
Ten slotte werkt Mantelaar nauw samen met een aantal gemeenten. De gemeenten Utrecht en Den Bosch hebben speciale regelingen voor mantelzorgers. Omdat het toekennen van een vergoeding voor onze ondersteuning per situatie verschillend is, helpen we u graag telefonisch of per mail verder.
Er is een WLZ indicatie. Hoe kunnen jullie hieruit gefinancierd worden? Wat is een PGB en waar kan ik het aanvragen?
Wanneer u een WLZ indicatie heeft, kunt u ervoor kiezen om ondersteuning te krijgen via Zorg in Natura (ZIN), via het persoongebonden budget (PGB) of een combinatie van beide.
Mantelaar kan enkel ondersteuning bieden via het PGB. Met een PGB kunt u namelijk zelf kiezen welke zorginstelling u zorg levert. Heeft u nog geen PGB en bent u benieuwd hoe u deze aanvraagt? Bekijk dan deze pagina.
Mantelaar kan geen ondersteuning bieden wanneer u gekozen heeft voor ZIN.
Er is een indicatie, maar we hebben nog geen PGB. Wanneer kunnen jullie beginnen met ondersteuning?
Dat kan direct, mits u particulier betaalt.
Tip: Mogelijk kunt u later één of meerdere particuliere facturen alsnog indienen bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB).
U kunt in de zorgovereenkomst de toekenningsdatum van het PGB als ingangsdatum opvoeren. Wanneer de zorgovereenkomst is goedgekeurd door de gemeente/het zorgkantoor, kunt u de particuliere facturen indienen bij de SVB. Ondersteuning die geleverd is ná de ingangsdatum kan tot 3 maanden met terugwerkende kracht worden gedeclareerd.
Mantelaar ontvangt dan, naast uw particuliere betaling, ook een betaling van de SVB. De dubbele betaling wordt geregistreerd in ons boekhoudsysteem en het bedrag dat u particulier heeft betaald, wordt teruggestort op uw rekening
Ik wil jullie graag via de gemeente inzetten, hoe werkt dat?
De gemeente maakt het mogelijk om onder bepaalde omstandigheden een vergoeding te ontvangen voor onze dienstverlening. Deze vergoeding kan variëren en is niet altijd structureel. Omdat dit per situatie verschillend is, helpen we u graag telefonisch of per mail verder.
Waar kan ik een aanmelding doen?
U kunt uw hulpvraag indienen via ons aanmeldformulier. Uw aanmelding komt terecht bij de betreffende regio-coördinator. De regio-coördinator neemt dan zo spoedig mogelijk contact met u op om uw aanvraag te behandelen.
Hoe verloopt het proces nadat ik mijn zorgvraag heb ingediend?
Na uw aanmelding zal de betreffende regio-coördinator telefonisch contact met u opnemen om uw hulpvraag te bespreken. We denken daarbij ook met u mee om tot de meest voordelige financieringsvorm te komen.
Is uw hulpvraag passend en is de financiering rond? Dan starten wij onze zoektocht naar een geschikte zorgstudent.
We zoeken hierbij in de basis naar een mantelaar die de gevraagde taken kan uitvoeren, beschikbaar is op de momenten dat u ondersteuning nodig heeft én (wanneer mogelijk) bij u in de buurt woont. Ook gedeelde hobby’s en interesses zijn een pré! De match of matches stellen wij aan u voor. Wanneer er meerdere matches zijn, kunt u zelf aangeven naar welke mantelaar uw voorkeur uitgaat. De mantelaar neemt contact met u op voor een telefonische kennismaking. Heeft u beiden een goed gevoel tijdens de telefonische kennismaking, dan maakt u een eerste afspraak en bespreekt u planning voor vervolgbezoeken. Onze mantelaars boeken de bezoeken in. U kunt altijd online inzien welke zorg is geleverd en welke afspraken er zijn gemaakt.
Ik vind jullie studenten erg jong. Hebben jullie geen andere dienstverleners, met meer levenservaring?
We begrijpen dat voorkeuren verschillen. Wij hebben daarom, naast studenten, ook andere dienstverleners die wij kunnen inzetten. Vanaf 16 maart 2023 werken wij nauw samen met Uwassistent en Hlprs. Deze dienstverleners zijn vaak wat ouder en hebben meer levenservaring.
Wat vergoed mijn zorgverzekeraar precies? Hoe werkt het met inplannen van polisdagen/uren?
Per verzekeraar en verzekeraar zijn er verschillende voorwaarden. Soms is een vergoeding vanuit de aanvullende verzekering van de zorgvrager mogelijk, soms vanuit de polis van de mantelzorger en soms kan er aanspraak worden gemaakt op een vergoeding vanuit beide polissen. Kijk voor een overzicht en alle afspraken op onze website, of download onze brochure.
Zijn jullie diensten ook af te nemen in het weekend?
Zeker! Naast diensten doordeweeks kunnen er ook diensten in het weekend worden afgenomen. Deze omvatten dagdiensten, nachtdiensten en/of 24-uurs diensten.
Aan welke doelgroepen bieden jullie ondersteuning?
Mantelaar voorziet niet alleen in respijtzorg voor ouderen, maar biedt ook waardevolle ondersteuning aan gezinnen met pasgeboren baby’s, kinderen, tieners en (jong)volwassenen die te maken hebben met (niet)aangeboren beperkingen of aandoeningen. Bovendien strekt onze zorg zich uit tot volwassenen die geen gezin hebben, maar waarbij we eveneens een helpende hand kunnen bieden.
Verder benieuwd naar de mogelijkheden? Doe een aanvraag via ons aanmeldformulier!
Kunnen jullie ook leveren in… ? / Leveren jullie door heel het land?
Zie onze zorggebieden voor een overzicht van onze regio’s. Staat uw regio er niet direct tussen? Geen zorgen, wij bieden ondersteuning in heel Nederland!
Neem contact met ons op om te bekijken wat onze mantelaars voor u kunnen betekenen.
Waarom moet ik de algemene voorwaarden tekenen?
Onze algemene voorwaarden dienen als basis voor afspraken over betalingen, ons annuleringsbeleid, aansprakelijkheid en privacy. Ze bieden bescherming en zekerheid voor zowel u als voor Mantelaar, en fungeren als leidraad bij eventuele geschillen.
Met uw akkoord geeft u aan dat u begrijpt en akkoord gaat met onze werkwijze.
Heeft u vragen over onze algemene voorwaarden? Neem dan contact met ons op.
Wat zijn de belangrijkste onderdelen van de Algemene Voorwaarden?
Tijdens een intake zullen de belangrijkste onderdelen van de Algemene Voorwaarden met u worden besproken.
Zie hieronder een overzicht van de belangrijkste onderdelen:
De algemene voorwaarden van Mantelaar zijn van kracht voor alle aanbiedingen, situaties en overeenkomsten waarbij Mantelaar diensten aan de opdrachtgever levert. Dit geldt ongeacht het type dienst en of deze via een zorgverzekeraar wordt geregeld.
Tijdens onze samenwerking en een volgende periode van 12 maanden na het afsluiten van de samenwerking tussen u en Mantelaar, is het niet toegestaan om de (voormalig) betrokken werknemer middels tussenpersonen te laten werken of rechtstreeks aan te nemen.
Mantelaar hanteert een annuleringsbeleid van 7 dagen. Wanneer u binnen 7 dagen voor de start van de ingeplande ondersteuning de bezoeken annuleert, zullen de kosten voor de bezoeken binnen deze termijn van 7 dagen in rekening worden gebracht. Wanneer Mantelaar een planning regelt voor een vaste periode, is deze termijn 14 dagen.
Eventuele (andere) vragen kunnen wij tijdens de intake met u bespreken.